Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
|
Account
Zobrazit menu
Menu
Zobrazit menu
Menu

Dvojí metr před zákonem v kauze Čapí hnízdo

Sdílet stránku
Zkopírovat odkaz do schránky
Sdílet na Facebooku

Policie se rozhodla odložit vyšetřování možných daňových úniků Farmy Čapí hnízdo. Jedná se o takzvanou “reklamní větev” rozsáhlé kauzy, ve které je expremiér Babiš obžalován za možné dotační podvody. I přesto, že řada důkazů svědčí pro to, že Agrofert při platbách za reklamu na Čapím hnízdě podváděl, policie zatím žádná pochybení nepotvrdila. Překvapivé rozhodnutí tak zavání tím, že není všem měřeno stejným metrem a Andreji Babišovi už vůbec ne.

Ve spisu, na základě kterého policie vyšetřování odložila, ukazuje hned několik důkazů na to, že Babišův holding Agrofert oficiálně platil obrovské částky Farmě Čapí hnízdo za reklamu, která ovšem neexistovala.

Proč by Agrofert takto podváděl?

  • Zaprvé – Farma Čapí hnízdo mohla díky příjmům z oné reklamy splácet svůj stamilionový úvěr.
  • Zadruhé – firmy z holdingu Agrofert si reklamu mohly přiznat do svých nákladů. Tím si holding mohl snižovat daňový základ a tím i daně, které následně odváděl státu.
  • Ve výsledku tedy win-win pro oba Babišovy projekty. Ovšem lose-lose pro stát a jeho občany. Expremiérův daňový únik totiž stojí peníze naši republiku a tím pádem i nás všechny.

Důkazy, které nasvědčují tomu, že se s reklamou na Čapím hnízdě podvádělo:

  • Reklama prý měla být umístěna v rozestavěném objektu. Ale kdo by zaplatil miliony za reklamu, kterou v rozestavěné budově nikdo neuvidí? A proč? Navíc, umístit reklamu v rozestavěné budově, kde třeba chybí zdi, je celkem oříšek.
  • Účetní Agrofertu dosvědčila, že reklama na Čapím hnízdě nikdy nebyla.
  • Reklama na Čapím hnízdě v letech 2010 – 2013 oficiálně stála téměř 280 milionů korun. To je víc než o sto milionů více, než kolik stojí volební kampaně politických stran. A při těch bývá billboardy a propagačními materiály zahlcena celá republika, ne pouze jeden objekt.
  • Německý finanční úřad v Chemnitzu poslal podnět české finanční správě, že na Čapím hnízdě dochází k daňovým únikům.
  • Zmínky o možném problému s reklamou na Čapím hnízdě se objevují i v závěrečné zprávě Evropského úřadu pro boj proti daňovým podvodům (OLAF) z roku 2017.
  • Posudky nasvědčují tomu, že příjmy z údajné reklamy jsou od spřízněných firem Babišových projektů a pomáhají financovat víkendové sídlo Andreje Babiše.

Někteří kriminalisté se údajně už dříve přikláněli k názoru, že reklama na Čapím hnízdě byla fiktivní a reálně neproběhla, a že tudíž skutečně k daňovým podvodům došlo. Přesto byla tato větev vyšetřování prozatím zastavena a policie zatím nijak neodůvodnila, proč najednou trestný čin v “reklamní větvi” nevidí. Konstatování policie ovšem může zvrátit ještě státní zástupce, který věc dozoroval, nebo nejvyšší státní žalobce Igor Stříž.

Další nejasnosti a další prodlužování ve vyšetřování kauzy expremiéra Babiše živí pochyby o zajištění spravedlnosti v našem státě. Takhle se totiž zdá, že pro člověka s mocí, jakou má Andrej Babiš, neplatí pravidla stejně. Což by z principu porušovalo rovnost všech občanů před zákonem danou Ústavou.

Babiš a jeho spolustraníci navíc umí neuvěřitelně dlouhé vyšetřování využít pro svou kampaň a rádi argumentují tím, že Čapí hnízdo je stará kauza, která už nikoho nezajímá. No… Řadu lidí tato kauza ještě zajímat bude. A patrně bude velmi zajímat i samotného poslance Andreje Babiše, který 12. září stane před soudem za možné dotační podvody a poškození finančních zájmů EU, které jsou hlavní částí této kauzy.

Zapojte se a proměňte slova v činy ještě dnes

Podepište výzvu

Přidejte se k 543 395 demokratům, kteří podepsali naši výzvu.

Akční centrum

Zjistěte, jakým způsobem se můžete zapojit právě Vy.

Darujte

Darování je nejjednodušší a nejrychlejší cesta, jak se můžete zapojit hned teď.

Sdílet stránku
Zkopírovat odkaz do schránky
Sdílet na Facebooku